Monday, June 27, 2011

Kisah Quiz,Test, dan Final Exam

Semester kembali, dengan cabaran baru, lecturer baru, azam baru, tugasan baru dan macam-macam lagilah. Sibuk belajar, dengan assignment, campus life katanya. Tup-tup dah dekat masuk quiz first, banyak lagi tak stadi, tapi rileks la, quiz ada 4 kali, lagipun pensyarah pilih 2 yang terbaik je.

Pastu tau-tau test pertama dah mendatang, still xsedar diri lagi, masih di alam-alam mamai, last-last dapat paper yang markahnya ala-ala satu-bulat je (10) tapi phew, tengok kawan sebelah pun bulat-satu (01) je, dalam hati kata, xpela, at least ak bukan yg paling rendah. De geng r. Xpe2, pulun test 2.

Tp Test 2 pun trok jugak, last-last kesedaran muncul, mulalah merasakan selama ni masa yang ada disia2kan. Time tu la mula keluar segala yang kalau-kalau. “kalaulah tu. Kalaulah ni” hmm..

Akhirnya dengan segala kudrat tenaga tu, berhempas pulas belajar, semua soalan past sem dibuat, mujurlah masih banyak masa lagi sebelum final. Masa yang ada x disia2kan. Memang pulun habis, masuk dewan exam dengan merasakan, whoa aku dah betul2 sedia la, boleh buatla ni.. Bila tengok kertas soalan, ‘Ya Allah apa ni? Susah betul. Soalan 1 tinggal, soalan 2 tinggal.

Keluar dewan exam dengan perasaan hampa. Lalu jumpa member, bercerita, “ susahla soalan tadi, aku rasa macam fail je, memang tak boleh jawab langsung”. Ada sesetengah yang menangis sebab rasa memang langsung xboleh jawab. Killer paper.

Ini mengingatkan saya tentang cerita seorang sahabat nabi kepada seorang lagi sahabat, begini:

Qaab Al-Akhbar pernah bercerita kepada Umar.

Umar bertanya, “wahai Qaab, ceritakan kepadaku suatu kisah hari akhirat yang kalau kamu cerita nescaya aku akan menangis”.

Kata Qaab, “aku pernah mendengar nabi bercerita, nanti di padang mahsyar, akan dikumpulkan seluruh manusia menghadap Allah SWT. Ketika itu Allah akan membukakan suara pintu neraka jahannam. Ketika neraka mengeluarkan suara, terduduk sekalian manusia termasuk para nabi, para anbiya, para solihin, semuanya merayu kepada Allah. Ada ketika itu yang berdoa, “Ya Allah selesaikan urusan kami dulu, umat kami kemudian Ya Allah”.

Di saat itu orang-orang soleh tidak dapat membantu anak-anak muridnya. Di saat itu kata Qaab Al-Akhbar, “Wahai Umar, kalau kamu ketika itu ada pahala sebanyak 70 orang nabi sekalipun, kamu rasa kamu belum yakin dapat melepasi neraka Allah.”

Sekarang saya cuba membayangkan, di dunia, kita menangis, kita berkeluh kesah, apabila kita tidak dapat menjawab soalan peperiksaan. Kita takut sangat repeat paper atau extend. Tapi pernah tak seumur hidup kita, kita cuba bawa perasaan tu dengan memikirkan kalau di dunia aku menangis, berkeluh kesah sebab tak dapat jawab soalan exam, macam mana kelak aku disana?

Disaat Allah memanggilku masuk menghadap makhamah agungNya, dan disoal dengan pelbagai soalan. Diminta pertanggungjawaban, di dengarkan, diperlihatkan jahanam yang ternyata dengan amal 70 nabi pun belum tentu kita yakin dapat melepasinya.

Ini baru disebutkan dengan amal, lihatlah pula seumur hidup kita, berapa banyak kesalahan, dosa yang telah kita lakukan? Astaghfirullah.

Setiap perkara yang terjadi dihadapan mata kita ada maknanya, ada hikmahnya. Berfikirlah mengenainya agar kita terus menjadi hamba yang bersyukur, sentiasa sujud patuh kepada Dia yang menciptakan kita dari setitis air yang hina.

Ya Allah, sementara kami masih hidup Ya Allah, sementara kami masih mampu menghirup udara Mu, ampunilah dosa-dosa kami, terima segala amal-amal kami, angkat darjat dan martabat kami disisiMu. Kurniakan kami kekuatan untuk mendekati jalan kebaikan dan jihad untuk kami memerangi hawa nafsu kami.

Jadikanlah taqwa sebagai pakaian kami, ikhlas makanan kami dan sabar minuman kami ya Allah. Selamatknlah kami di dunia dan di akhirat, di saat tiada siapa yang dapat menolong kami melainkanMu. Masukkan kami ke dalam syurgaMu dengan rahmatMu. Ya mujib, ajibu dua’ ana. Amin.

No comments: